torsdag den 25. september 2008

Debat på Blågårds Plads

Skyderier, kriminalitet og islamisme blandt unge med anden etnisk baggrund er ikke en nyhed. Det har præget mediebilledet igennem årtier. Men hvor er jeg henne?

Citat: Jesper Nilausen. Journalist på TV2 »Jeg gider ikke have et i øvrigt godt indslag ødelagt af, at jeg ved, at folk sidder derhjemme ved kakkelbordet og bliver distraherede af, at det er indvandrere – jeg kan høre min egen far sidde og kommentere på det. Det trækker simpelthen energi ud af indslaget og skaber forvirring,« siger Jesper Nilausen. Journalist på TV2 (Kilde A4 undersøgelse, s.21. Dato: 10.10.2005)

Mediebilledet af etniske minoriteter - Hvordan kommer vi videre?

Kom til debat på Blågårds Plads
I debatpanelet:
Lars Bennike, seernes redaktør TV2, tidligere redaktionschef på TV2 nyhederne
Jacob Fuglsang, Dagbladet Politiken Indlandsredaktør
Aydin Soei, Journalist og næstformand i Foreningen Ansvarlig Presse
Anoir Hassouni, Gadeplansmedarbejder på Nørrebro
Rikke Andreasen, Lektor i medie- og kommunikationsvidenskab Malmø Universitet

Vi ses i Støberiet på Blågårds Plads 3, 2200 København N fredag d. 3. oktober fra kl. 17-19

Arrangører: Grundtvigs Højskole og Foreningen Ansvarlig Presse

Hilsen
Zaineb Sheikh

Kontaktperson:
Søren Lerche
Grundtvigs Højskole
sorenlerche@gmail.com
50488192

5 kommentarer:

Anonym sagde ...

Super fedt, lige hvad der er brug for. Jeg kommer.

Håber at der kommer en masse journalister, som kan lytte og blive inspireret til at komme videre.

Vi har virkelig brug for at komme videre!

Anonym sagde ...

Haha anonym, right!

Mortenviemose sagde ...

//Det danske mediebillede af etniske minoriteter og omverdens billede af Danmark.

En indvandrer defineres i Politikens betydningsordbog som ”en person som rejser ind i et land for at bosætte sig”. Begrebet er dog imidlertid blevet fordrejet som følge af mediernes misbrug af ordet. Termen “indvandrer” anvendes alt for ofte, som en generaliserende benævnelse for alle befolkningsgrupper, der har anden oprindelse end dansk. Jeg mener at det er misbrug af journalistisk magt at sprænge over hvor gærdet er lavest og dermed indirekte sætte 8,8%, svarende til 478.000 mennesker, af Danmarks befolkning (ifgl. Dansk statistik), i samme bås som den enkelte indvandrer, der har begået kriminalitet. For det forholder sig desværre således at nyhedsgenren, er en negativ genre. En dramatisk nyhed om en person, af anden etnisk herkomst end dansk, der har begået en kriminel handling er derfor en ”bedre” nyhed end den om den velintegrerede nydansker som betaler sin skat og bidrager til samfundets stabilitet. Derfor får vi sjældent et mere nuanceret billede af de danske indvandrer. Jeg mener ikke det er med overlæg at medier skaber dette billede af de danske indvandrere, men man bliver nødt til at erkende den uheldige manipulation pressens virke har når den vælger at skildre en side af sagen og undlader en anden. Medierne er med til at producere og reproducere stereotyper omkring minoriteterne. Begrebet ”indvandrer” er således gået hen og blevet et pejorativ. Dvs. At ordet har fået en generel negativ ladning.
Jeg mener derfor at det er uhyre uheldigt overhovedet at benytte sig af termen ”indvandrer”. Man bør være bevidst om hvor farvet begrebet er blevet af de endeløse negative historier, hvor ”indvandrer” er indgået i skildringen. Benyttelsen af ordet larmer simpelthen for meget i forhold til at formidle en objektiv skildring, da læseren allerede underbevidst har taget stilling til indholdet før man overhovedet er sat ind i historien. Jeg mener at vi fortjener et mere nuanceret sprogbrug i de danske medier. En mere detaljeret skildring som ikke automatisk sætter underbevidste fordomme i svingninger og som ikke uretfærdigt sætter andre befolkningsgrupper i samme kategori, som den ansvarlige kriminelle.
Jeg vil nu drage en kobling som virker overdrevet, men som bekendt fremmer overdrivelse forståelsen.
Det samme kan siges om begrebet terrorist, som i bund og grund betyder ”En person, som med overlæg benytter voldelige midler mod civile for at fremme politiske holdninger.” Men når man hører og læser ordet terrorist, ledes ens tanker automatisk hen på mellemøsten og Al Qaeda. Det er vigtigt at understrege at der ikke er nogen direkte sammenhæng i mellem begrebet terrorist og begrebet indvandrer, ud over at begge betydninger er blevet fordrejede i forhold til definitionen i ordbogen. Begge begreber er blevet pejorativer, som funktion af mediernes negative skildringer af disse. Det er vigtigt at huske på at terrorisme har eksisteret i århundreder. Og at det i virkeligheden er den vestlige verden der har benyttet sig flittigst af den. Eksempler fra 2. Verdenskrig beviser at modstandere i lang tid har forsøgt at udviske linjen mellem militære og civile mål, ved at legitimisere overlagte massakrer på civile. Jeg tænker her på London blitzen, bombardementet af Dresden og ej at forglemme brugen af atomvåben mod Hiroshima og Nagasaki. Terrorister er en realitet i Columbia, Tyskland og var det også i Danmark engang (jnf. Blekingegadebanden). Nelson Mandela blev også en årgang defineret som terrorist. Eksemplet er voldsomt og skal tjene, til at vise at det er umuligt at finde en valid term, som fyldestgørende kan dække over komplekse begreber som indvandrere og terrorister. At tro det modsatte er en illusion og burde dermed bandlyses fra sandhedssøgende og objektive medier.
Vi mærker dog kun alt for tydeligt hvordan denne generalisering har påvirket Danmark de seneste år. FN’s børnekomité advarer mod diskrimination af børn med minoritetsbaggrund i Danmark. FN advarer omverden imod Danmark som et sikkert sted at opfostre sine børn. FN’s og dermed omverdenens billede af Danmark er et racistisk samfund som man ikke har tillid til at opfostre sine børn i, forudsat at man ikke er dansker. Europarådets Kommission mod racisme og intolerance kritiserer den danske lovgivning for at være for svag på diskriminationsområdet og for restriktiv på udlændingeområdet. Og hvad sker der når FN’s racediskriminationscenter udsender en kritisk rapport om forholdene i Danmark? ”En mand fra Senegal, der sidder i et racediskriminationscenter , skal ikke pålægge os sindelagskontrol”, siger Jens Rohde. Søren Pind havde følgende ord med på vejen til de grønlandske medlemmer i folketinget, da de tillod sig at stemme: ”De flyver ind fra indlandsisen og blander sig i asylspørgsmålet”. Sådan taler folk, hvis magtfuldkommenhed bygger på et højreekstremistisk parti. Det er altså de danske værdier der kommer til udtryk her: Etnisk intolerance parret med national oprustning i form af den kanoniseret dansk enhedskultur og –Krig.
For det er jo sandheden. Vi deltager i en angrebskrig som ikke er sanktioneret af FN og bygger på løgn. Hele dette billede af den danske regering ,og de danske mediers letkøbte ordforråd, er kun med til at skabe mistillid Danskere og nydanskere imellem. I værste fald er det med til at skabe reel frygt som kun polariserer og fodrer fordomme. Som fremmedgør os fra de mennesker vi møder på gaden med en anden hudfarve end hvid.
K.E Løgstrup sagde: ”Med hvor blotte holdning til hinanden er vi med til at give hinandens verden dens skikkelse. Hvilken vidde og farve den andens verden får for ham selv er jeg med til at bestemme med min holdning til ham. Jeg er med til at gøre den vid eller snæver, lys eller mørk, mangfoldig eller kedelig. –og ikke mindst er jeg med til at gøre den truende eller tryg. Ikke ved teorier eller anskuelser, men ved min blotte holdning. Hvorfor der er en uudtalt, så at sige anonym fordring til os om at tage vare på det liv som tilliden lægger i vores hånd. –Tilliden står ikke til os. Den er givet.”
Jeg føler at jeg som dansker har mistet evnen til at have denne naturlige tillid mennesker imellem. Jeg føler mig påvirket af medier, regeringen og omverdens holdning til mit land, og jeg skammer mig! Mest af alt er jeg både vred og ked af at nydanskere ligeledes mister tillid til mig fordi de er påvirket af de samme medier og fordomme og idet skaber et billede af mig, som har ligeså meget rod i virkeligheden som det billede jeg uundgåeligt skaber af dem.
Hvis det vi kæmper imod i Afghanistan og Irak er –intolerance, ekstremisme og terror. –Så burde vi først bekæmpe os selv!

Morten Viemose
morten-jespersen@sol.dk

Anonym sagde ...

Jeg takker Morten Viemose for at have ramt rigtigt og præciseret og sat ord og forståelse på de samme holdninger som jeg har.
Jeg ville virkelig ønske at der var flere interlektuelle mennesker af "din slags".

Anonym sagde ...

чтобы добавлять свои статьи, обязательно ли регистрироватся?